M/S Juno är en klassisk kanalbåt på Göta kanal – och världens äldsta registrerade kryssningsfartyg med övernattning. Hon byggdes 1874 vid Motala Werkstad och är fortfarande i drift, över 150 år senare.
M/S Juno erbjuder unika kryssningar på Göta kanal där varje detalj speglar en svunnen epok, men med dagens komfort. Ombord väntar 29 charmiga hytter, smakfulla salonger och ett övertäckt akterdäck med utsikt över Sveriges vackraste vattenväg. Resan med Juno är mer än transport – det är en stillsam upplevelse av natur, kultur och klassisk sjöfart.
Hytterna på M/S Juno är smakfullt inredda i klassisk stil, med vackra textilier och detaljer i mässing. De är små men charmiga, jämförbara med en sovkupé på tåg, vilket ger en autentisk känsla av hur man reste förr i tiden. Alla hytter ligger ovanför vattenlinjen och vetter utåt – med utsikt över Göta kanal och det omgivande landskapet.
Varje hytt har handfat med varmt och kallt vatten, och tillgång till gemensamma duschar och toaletter i nära anslutning. Dessa är inredda i samma klassiska stil som resten av fartyget och städas flera gånger dagligen.
Fartygets översta däck en trappa upp, med sex hytter och den bästa utsikten. På övre däck finns även soldäck och en gemensam toalett och dusch. Gäster i kategori A välkomnas med champagne, frukt och morgonrock i hytten vid ombordstigningen.
Mellandäcket där du hittar salongen, matsalen och åtta hytter. Här sker även ombordstigningen. Det finns två toaletter på däcket, varav en är kombinerad med dusch.
Huvuddäck är beläget en trappa ner i båten och rymmer 15 hytter, inklusive vår bröllopshytt med queensize-säng. På detta däck finns fyra gemensamma toaletter och två duschar.
M/S Juno har våningssängar i alla hytter, förutom i bröllopshytten som har en 120 cm bred Queensize-säng. Väljer du att bo på shelter- och bryggdäck har du tillgång till hytten direkt från däck.
Hytterna saknar privat toalett och dusch. Istället har fartyget gemensamma duschar och toaletter på samtliga däck. De ligger i nära anslutning till hytterna och när du stängt dörren om dig har du total enskildhet. M/S Junos gemensamma duschar och toaletter går i samma charmiga stil som båtens övriga inredning och städas flera gånger om dagen.
M/S Juno byggdes vid Motala Werkstad 1874 och har varit i ständig drift sedan dess – vilket gör henne till världens äldsta registrerade kryssningsfartyg med övernattningsmöjligheter. M/S Junos skrov var från början svartmålat med en vit rand, hon var försedd med en lång, smal skorsten och skrovets ventiler var fyrkantiga. Från starten fanns det bara en passagerarhytt – belägen på övre däck.
Under åren har hon genomgått varsamma renoveringar, bland annat med nya motorer och uppdaterade tekniska system, men mycket av originaldetaljerna finns bevarade. År 1956 ersattes ångmaskinen med två dieselmotorer. M/S Juno fick sitt nuvarande utseende år 1963.
År 2004 blev M/S Juno k-märkt av Statens maritima museer, ett tydligt erkännande av hennes höga kulturhistoriska värde. Det är ett kvitto på det långsiktiga och omsorgsfulla arbete vi lagt ner på att bevara och levandegöra kanalbåtarnas unika arv – något vi är mycket stolta över.
M/S Junos hemmahamn är Göteborg. År 2001 övergick hon i Strömma Turism & Sjöfarts ägo, då företaget köpte upp Rederi AB Astrea.
Byggår: 1874
Registr.nr: 1840
Signalbokstäver: SFCD
Varv: Motala
Fart: 9 knop
Maskin: 600 hk
Bruttotonnage: 254
Längd: 31,45 m
Bredd: 6,68 m
Djupgående: 2,72 m
Antal hytter: 29 st
Handikappanpassad: Nej
Denna klassiska fyradagarskryssning på Göta kanal förbinder Sveriges två största städer – Stockholm och Göteborg – och bjuder på storslagna vyer och mängder av upplevelser längs vägen. Ombord njuter du av helpension med goda måltider och en resa genom svensk historia.
Läs mer och boka Klassiska kanalresan med M/S Juno här!